Motion till Kyrkomötet
2005:83
av Urban Gibson
Tillägg i målen ”Ekumenisk hållning” och ”Relationerna till staten”

Mot 2005:83

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att i de föreslagna inriktningsmålen enligt skrivelsen KsSkr 2005:1 punkt 1.4.1, tredje stjärnsatsen, tillägga orden ”i Sverige och”.

2. Kyrkomötet beslutar att när det gäller de samtal som förutses komma ske med staten enligt skrivelsen KsSkr 2005:1 punkt 1.8.1. i de exempel som nämns också föra in frågan om fri församlingstillhörighet.

Motivering

1. Inriktningsmålen

Inriktningsmålet 1.4.1 lyder:

Svenska kyrkan skall vara aktiv i ekumeniska organ och i redan etablerade dialoger och kyrkogemenskaper och dra nytta av det nätverk som bildas genom Svenska kyrkans partner, församlingar och verksamhetsplatser i utlandet. (Ekumenisk hållning)

Som detta mål är uttryckt är det svårt att se att Svenska kyrkan utöver de internationella ekumeniska relationerna också upprätthåller ett kraftfullt ekumeniskt samarbete i det egna landet, inte minst genom sin roll inom Sveriges Kristna Råd.

För att tydliggöra detta föreslår jag att Kyrkomötet beslutar att i de föreslagna inriktningsmålen enligt skrivelsen KsSkr 2005:1 punkt 1.4.1, tredje stjärnsatsen, tillägga orden ”i Sverige och”. Inriktningsmålet skulle därefter lyda:

Svenska kyrkan skall vara aktiv i ekumeniska organ och i redan etablerade dialoger och kyrkogemenskaper och dra nytta av det nätverk som bildas genom Svenska kyrkans partner, församlingar och verksamhetsplatser i Sverige och i utlandet. (Ekumenisk hållning)

2. Åtaganden som Kyrkostyrelsen lägger fram

1.8.1 Relationerna till staten måste ses över

När det gäller de samtal som förutses komma ske med staten bör i de exempel som nämns också föras in frågan om fri församlingstillhörighet. Jag och några andra motionärer i nomineringsgruppen Folkpartister i Svenska kyrkan (FISK) har i en annan motion, Friare församlingstillhörighet, vidareutvecklat denna fråga.

Jag anser också att det finns andra frågor i det statliga regelverket för Svenska kyrkan som skulle behöva omprövas i sådana samtal och förutsätter att Kyrkostyrelsen kontinuerligt kommer att redovisa sina förhandlingspositioner och förhandlingsresultat. Det kommer därvid vara möjligt att aktualisera ytterligare frågor.

1.8.2 Kyrkogemenskap med Svenska Missionskyrkan

Jag ser med glädje och förväntan fram mot ett positivt kyrkomötesbeslut i denna fråga.

1.8.3 Ett förstärkt Europaarbete; 3.1.1 Ekumeniska relationer

För en som jag, som under många år under 1980- och 90-talen motionerat i Kyrkomötet om att Svenska kyrkan måste bli mer aktiv i det kyrkliga ekumeniska arbetet på europanivå, är det en stor glädje att läsa den klara viljeyttring till ett förstärkt europasamarbete mellan bland annat kyrkorna inom Konferensen för Europeiska Kyrkor, KEK, som här föreslås. Denna förändring är resultatet av en långsamt växande insikt inom Svenska kyrkan att vi har mycket att lära av andra, att vi tillsammans och i samverkan kan uträtta mer i samtal med statliga och internationella organ och i förhållande till enskilda människor samt att vi inte kan isolera oss som unika ens i de kyrkliga sammanhangen.

Sollentuna den 25 juli 2005

Urban Gibson